Ciekawostki na temat marki Chanel, które warto znać

Ciekawostki na temat marki Chanel, które warto znać

Każdy zna markę Chanel – to fakt. Kojarzy się z luksusem, klasą i... wysokimi cenami. Jednak czy wiesz coś więcej na temat tego niesamowitego brandu i jego założycielki? Kilka ciekawostek na pewno Cię zaskoczy i skłoni do bliższego przyjrzenia się dziełom francuskiej wizjonerki.

Jak to się stało, że dziewczynka bez żadnej przyszłości nagle stała się znana i ceniona w branży mody? Jakie cele przyświecały projektantce w czasie tworzenia jej największych dzieł? Które perfumy są światowym liderem od ponad stu lat? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedzi poniżej.

1. Ikona mody z sierocińca

Gabrielle Chanel urodziła się w 1883 roku jako najstarsza z szóstki rodzeństwa. Niestety z powodu śmierci matki i porzucenia przez ojca trafiła do sierocińca. To tam przyuczała się do zawodu szwaczki i rozwijała swoją kreatywność w tworzeniu nietuzinkowych stylizacji. Tułaczka, brak pieniędzy, osamotnienie – te niełatwe początki nie złamały jednak hartu ducha Francuzki i pozwoliły ukształtować zdecydowany i niezłomny charakter, który – jak się później okaże – będzie niezastąpiony podczas prowadzenia wielkiego biznesu, a także w czasie trudów okresu wojennego.

2. Zamiłowanie do... romansów!

Zachwycająca osobowość, uroda, śmiałość i poglądy wyprzedzające swoje czasy sprawiły, że Coco w żadnym towarzystwie nie pozostawała niezauważona – zwłaszcza nie przez mężczyzn. Nic dziwnego, że zawróciła w głowie milionerowi Etienne’owi Balsanowi. Zostali kochankami, a początkująca projektantka otrzymała wstęp do świata wyższych sfer. Później poszło szybko – na celowniku Coco pojawił się przyjaciel Etienne’a, następnie – rosyjski książę, po nim – członek brytyjskiego rodu królewskiego, a podczas II wojny światowej nawet... nazistowski oficer! Niestety, Chanel nie miała szczęścia w miłości, jej związki były krótkie i burzliwe, a po ryzykownie przeprowadzonej aborcji stała się bezpłodna, co ogromnie rzutowało na całe jej dorosłe życie.

5. Najpopularniejsze perfumy Chanel

Oczywiście mowa o ponadstuletnich Chanel N°5 (dostępne tutaj: https://makeup.pl/categorys/239/)! Stworzone przez wirtuoza zapachu, Ernesta Beaux, w 1917 roku i zaprezentowane cztery lata później stały się kultowym aromatem, bez którego branża olfaktoryczna nie byłaby dziś taka sama. Coco zleciła wykreowanie zapachu, który będzie najmocniejszy ze wszystkich do tej pory wydanych i będzie doskonałym odzwierciedleniem prawdziwej kobiety – złożonej, trudnej, nietypowej, naturalnej, a jednocześnie zmysłowej. Tak właśnie się stało. Beaux przygotował kilka próbek różnych woni, a Coco błyskawicznie zdecydowała się na numer 5 (stąd też nazwa) bazujący m.in. na aldehydach, róży, ylang-ylang, sandałowcu i wetywerii. Pełną listę ingrediencji znają nieliczni, jednak mówi się, że wysokiej jakości składników jest aż 80!

Warto także wspomnieć, że Coco Chanel osobiście pozowała do zdjęcia promującego perfumy Chanel N°5. Fotografia została wykonana w paryskim hotelu Ritz przez Françoisa Kollara i umieszczona na łamach „Harper’s Bazaar” w 1937 roku.

3. Dlaczego „Coco”?

Jako młodziutka kobieta Gabrielle pod pseudonimem „Coco” dorabiała śpiewaniem w kawiarniach. Pseudonim pochodzi z jej ulubionej piosenki Qui qua vu Coco? (Kto widział Coco?). Nie posiadała talentu do śpiewania, jednak urzekała widownię tańcem oraz swoim nietuzinkowym temperamentem.

4. Projektantka ubrań i terapeutka dusz

Chanel to wyrocznia zarówno w kwestii wyglądu, jak i wewnętrznego piękna każdej kobiety. Jej spontanicznie wypowiadane słowa dotyczące damskiej osobowości po dziś dzień są drogowskazem prowadzącym do samoakceptacji, spełnienia i podniesienia poczucia własnej wartości.

Złote myśli Coco Chanel:

„Nie ma kobiet brzydkich, są tylko kobiety zaniedbane”.

„Starość nie chroni nas przed miłością, ale miłość chroni nas przed starością”.

„Kobieta, która nie ma swoich ulubionych perfum, jest jak kobieta bez przyszłości”.

„Moda przemija, styl pozostaje”.

„Należy perfumować się w miejscach, w których chce się być całowanym”.

6. Innowacyjne podejście do mody i wyglądu

Wszyscy wielcy projektanci zasłynęli ze swojego nowoczesnego podejścia do kwestii ubioru, wprowadzając sprytne udogodnienia, nowe kroje, oryginalne materiały. Coco nie była w tej kwestii wyjątkiem. Odsłaniała trochę więcej ciała, skróciła długość spódnic (jednak maksymalnie do kolana), stworzyła spodnie dla kobiet, wyeksponowała w odzieży guziki w stylu militarnym, a tweed w końcu stał się także materiałem dla płci pięknej. Jednak najcenniejszym spadkiem pozostawionym przez Chanel jest niezaprzeczalnie mała czarna. Prosta, klasyczna, subtelnie podkreślająca sylwetkę, jednak nieodwracająca uwagi od kobiecego piękna – z takim właśnie zamysłem została zaprojektowana minimalistyczna sukienka, która po dziś dzień zachwyca każde kolejne pokolenie.

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.