Dieta mamy w czasie karmienia piersią

Dieta mamy w czasie karmienia piersią

Kiedy jesteś matką nowonarodzonego maleństwa, które karmisz piersią, zapewne zastanawiasz się, co powinnaś jeść, aby pomóc mu w jego rozwoju i zapobiec niepotrzebnym problemom. Rady doświadczonych mam, babć, ciotek i znajomych zdają się nie do końca mieć uzasadnienie naukowe, a często nawet niektóre z nich wykluczają te pozostałe. Małe dziecko, szczególnie pierwsze, absorbuje mnóstwo uwagi swojej mamy, dlatego nie należy bez potrzeby przysparzać sobie dodatkowych rozterek związanych dietą. W dzisiejszym artykule opiszemy fakty i mity dotyczące diety w czasie laktacji.

Najczęstsze mity o diecie mamy karmiącej piersią

Mity dotyczące odżywiania się w czasie laktacji powstały najprawdopodobniej poprzez niezrozumienie procesu powstawania mleka kobiecego wiele lat temu i obecnie przekazywane są z ust do ust. Dzieje się to za przyczyną osób, które nie są świadome najnowszych doniesień naukowych lub zwyczajnie wypowiadają się na temat, na który nie powinny. Najbardziej rozpowszechnione mity to:

  •       „Jedz mniej, aby wrócić do wagi sprzed ciąży” – wytworzenie mleka jest wydatkiem energetycznym, może zabierać nawet 400-500 kcal. Kobieta w ciąży powinna jeść zatem o tyle kalorii więcej, aby dostarczyć sobie i dziecku wystarczającej ilości składników odżywczych.
  •       „Nie jedz produktów wzdymających, powodują kolki u dziecka” – wzdęcia i bóle brzucha wywołane przez fasolę, groch czy kapustę odczuje tylko matka, ponieważ mleko powstaje z krwi, a nie pochodzi z żołądka matki i jego zawartości. Dziecko otrzymuje z mlekiem jedynie składniki odżywcze, które powstały z przetworzenia pokarmu przez organizm mamy.
  •       „Unikaj ostrych przypraw” – do mleka kobiecego przedostają się smaki i zapachy pokarmów matki, jednak nie oznacza to, że nie powinna ona doprawiać swoich dań. Istnieje natomiast przypuszczenie, że dzięki temu dziecko później samo będzie chętniej próbowało nowych smaków.
  •       „Nie pij mleka krowiego” – alergia na białka mleka krowiego dość często występuje u małych dzieci, jednak nie ma żadnych wskazań, by wykluczać mleko z diety profilaktycznie. Rezygnuje się z niego jedynie w przypadku, gdy to mama ma na nie uczulenie lub gdy lekarz rzeczywiście potwierdzi występującą alergię u dziecka. W innym przypadku można jedynie pozbawić dziecko i samą karmiącą potrzebnych dla ich organizmów składników odżywczych.

Fakty na temat diety w trakcie laktacji

Oczywiście nie jest tak, że matka karmiąca nie ma żadnych zakazów. Absolutnie z diety należy wykluczyć alkohol, z neutralizacją którego nie radzi sobie jeszcze nierozwinięta do końca wątroba dziecka. Ogranicz także spożywanie kawy i mocnej herbaty, które zawierają kofeinę. Substancja ta może niepotrzebnie pobudzać dziecko, sprawiać, że jest niespokojne i rozdrażnione. Zrezygnuj też z żywności wysokoprzetworzonej, która ma w sobie nie wiele składników odżywczych, natomiast mnóstwo szkodliwych i powodujących alergię konserwantów.

Prawidłowa dieta mamy karmiącej piersią

Właściwa dieta kobiety w trakcie laktacji musi być urozmaicona, dzięki czemu łatwiej będzie dostarczyć niezbędnych składników odżywczych. Ważna jest także regularność spożywanych posiłków. Systematyczność spożywania 4-5 posiłków dziennie w równych odstępach zapewni stałe dostawy energii i zapobiegnie odkładaniu się jej nadmiarów w postaci tkanki tłuszczowej. Warto także, abyś uzupełniła dietę uprawianiem aktywności fizycznej, tak jak zaleca to Światowa Organizacja Zdrowia. SuperMenu catering dietetyczny w Gdańsku, dostępny również w wielu innych miastach w Polsce, zapewni ci odpowiednią dietę w pierwszych tygodniach po porodzie, kiedy sama nie masz głowy, ani zbyt wiele czasu na komponowanie zdrowych, zbilansowanych posiłków. Mleko mamy zawsze jest najlepszym pożywieniem dla dziecka, choć większość potrzebnych mu składników odżywczych i substancji pozadżywczych powstaje z rezerw zgromadzonych w czasie ciąży lub w trakcie przemian biochemicznych niezależnych od diety. Te, na które dieta ma wpływ to

  •       Profil kwasów tłuszczowych – wielonienasycone kwasy tłuszczowe znajdziesz w rybach morskich i olejach roślinnych, natomiast słodycze i słone przekąski dostarczą dziecku niekorzystnych nasyconych kwasów tłuszczowych.
  •       Niektóre witaminy (K, B6, B12, PP, kwas pantotenowy) – urozmaicona dieta zapewni je twojemu dziecku w wystarczającej ilości.

·        Niektóre składniki mineralne (jod, selen, cynk, miedź) – dziecku nie zabraknie ich jeśli nie wykluczysz niczego bez uzasadnionych wskazań.

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.