Bądź świadomym konsumentem - czytaj skład!

Bądź świadomym konsumentem - czytaj skład!

Dobry wybór - podstawowy slogan, który wykorzystują producenci, aby zwiększyć sprzedaż swojego produktu. Co jednak oznacza pojęcie dobrego wyboru? To przede wszystkim świadomy wybór, ukierunkowany na jakość. Czy droższy produkt jest lepszy? W tej sytuacji cena nie zawsze jest równoznaczna z jakością. Jeśli chciałbyś stać się świadomym konsumentem rynku, ale nie wiesz, od czego zacząć, pomóc Ci może portal CzytajSklad.com. Katarzyna Rada udzieliła nam odpowiedzi na kilka pytań, które mogą przekonać, że warto znać zawartość produktów, które lądują podczas zakupów w sklepowym koszyku.

Jak zrodził się pomysł na zalożenie CzytajSklad.com?

Katarzyna Rada: Pomysł zrodził się z naszych własnych potrzeb świadomego wyboru żywności, a później z obserwacji przyzwyczajeń zakupowych naszego społeczeństwa, także z obserwacji oferty producentów spożywczych. Trzy lata temu, kiedy nasza inicjatywa ruszyła, na półkach nie było wielu marek z tak zwaną ,,czystą etykietą'', odwołujących się do wartości, które my dziś tak szeroko promujemy.

Próba wybadania tematu i zainteresowania nim wypadła mocno powyżej naszych oczekiwań, to znaczy okazało się, że dziennie profil na Facebook-u zaczynały obserwować setki osób, a dziesiątki pisały do nas zapytania dotyczące różnych konkretnych produktów. Potrzeba informacji i wiedzy z zakresu żywności okazała ogromna.

Czy Państwo na co dzień czytają składy produktów sklepowych?

K.R.: Tak, oczywiście, wszyscy w redakcji czytamy dokładnie skład na opakowaniu. Dla nas jest to już czynność rutynowa, ale też prosta, bo wszystko od razu rozumiemy, wiemy która substancja dodatkowa jest kontrowersyjna, a której nie należy się obawiać. Zdarza się czasem coś przeoczyć, kiedy produkt jest znany i wkładamy go do koszyka bez sprawdzania, a bywa tak, że producent zmienił skład na gorszy. Na szczęście nie zdarza się to często, bo ostatnio składy produktów zmieniają się na lepsze.

Jak Państwo myślą, czy w dobie tak powszechnego konsumpcjonizmu, potencjalny klient ma czas na to, by zatrzymać się nad produktem i wczytywać w jego etykietę?

K.R.: Większość klientów sklepów spożywczych nie czyta składu, około 30% naszego społeczeństwa kupuje świadomie, ale ten trend się umacnia, idziemy w dobrym kierunku. Coraz więcej osób rozumie, że warto poświęcić pięć minut dłużej na zakupy i wiedzieć co się zjada, czym karmi się rodzinę. To z pewnością czas dobrze zainwestowany.

Dlaczego świadomy wybór spośród tego, co znajduje się na sklepowych półkach, jest tak ważny?

K.R.: Przede wszystkim dlatego, że to, co zjadamy ma wpływ na nasze zdrowie, psychikę, kondycję, sprawność, sylwetkę i nawet na nasze podejście do rzeczywistości. Po drugie dlatego, że wybierając świadomie mamy wpływ na producentów żywności, na cały ten rynek, głosujemy swoim portfelem. Im więcej świadomych nabywców, tym mniej w sklepach bezwartościowych produktów.

Czytaj Skład – misja uświadamiania społeczeństwa. Jak się to Państwu widzi?

K.R.: Dobrze nam się widzi. Nasza misja jest sformułowana od pierwszych tygodni naszej działalności. Uważamy, że zdrowe jedzenie jest dostępne dla wszystkich. Nie jest drogie, nie zabiera dużo czasu. Wymaga tylko zbudowania pewnej wiedzy i świadomości. Właśnie w tym chcemy być pomocni. Jesteśmy przekonani, że społeczeństwo wyedukowane w podstawowym zakresie tematyki żywienia, ma realny wpływ na producentów żywności, którzy będą dbali o skład swoich produktów i rzetelnie o nim informowali.

Każdy produkt ma dokładnie opisany skład, nigdy wcześniej w historii nie mieliśmy szansy być tak świadomi jak teraz – trzeba z tego korzystać. Nie zasypujemy naszych odbiorców specjalistyczną wiedzą i terminologią. Rzetelnie tłumaczymy te pojęcia z zakresu żywienia z których warto zdać sobie sprawę, aby świadomie kupować i żywić siebie i swoich najbliższych.

Do kogo chcą Państwo dotrzeć?

K.R.: Im szersza będzie tworzona przez nas społeczność, tym lepiej. Obecnie nasze czytelniczki, to młode kobiety, często młode matki. Zależy nam, żeby dotrzeć do większej grupy mężczyzn i osób powyżej 50. roku życia. Naszą misją specjalną jest docieranie do dzieci, które świetnie łapią temat, kiedy odpowiednio im go podamy. Na naszej stronie można znaleźć cały cykl pod tytułem „różowa sowa uczy dzieci”, który był bardzo popularny wśród młodych matek, przekazujących nasze infografiki swoim dzieciom. Mieliśmy setki informacji zwrotnych, świadczących o skuteczności akcji.

Jak powstaje przykładowy wpis porównawczy produktów w Państwa serwisie?

K.R.: Najczęściej jest odpowiedzią na zapotrzebowanie naszej publiczności, która bardzo aktywnie z nami koresponduje i przesyła pytania o konkretne produkty i ich zestawienie właśnie. Później już z tylko sprawdzamy skład produktów w kilku źródłach, kompletujemy materiał i publikujemy.

 


W ROLI EKSPERTA Katarzyna Rada WWW | FACEBOOK | INSTAGRAM 

Redaktorka naczelna serwisu internetowego czytajsklad.com, w ramach którego wraz z partnerami pomaga szerokiej publiczności w zmianie podejścia do żywności i żywienia, promując jej świadomy wybór. Promuje znak CZYTAJ SKŁAD, aby codziennie przypominać, że warto uważnie wybierać produkty spożywcze. Wspiera oddziaływanie społeczeństwa na rynek i wierzy w jego wielką siłę. Współpracuje z wiodącymi oraz niszowymi producentami wysokiej jakości żywności, wspomagając ich działania marketingowe, a także projektując żywność.


 

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.