Witamina C w diecie sportowca

Witamina C sport

Badania wskazują, że zapotrzebowanie na witaminę C jest zdecydowanie większe w przypadku osób regularnie uprawiających sport. Oczywiście jest ona niezbędna w przypadku wszystkich osób, jednak to sportowcy muszą przyjmować jej więcej. Zobacz, w jakich produktach spożywczych można znaleźć tę witaminę, za co dokładnie odpowiada i czy dobrym rozwiązaniem jest przyjmowanie jej zaraz przed treningiem.

Czym jest witamina C i w jakich produktach spożywczych można ją znaleźć?

Witamina C, znana również jako kwas askorbinowy, to witamina rozpuszczalna w wodzie. W organizmie pełni wiele niezwykle ważnych funkcji. Między innymi wzmacnia układ odpornościowy, i to dlatego w okresie jesienno-zimowym jej przyjmowanie powinno być zwiększone. Dodatkowo jest ona silnym przeciwutleniaczem co oznacza, że zwalcza wolne rodniki chroniąc tym samym komórki.

Witaminę C można znaleźć głównie w owocach i w warzywach, takich jak pomarańcze, cytryny, banany, ananasy, papryka, brokuły czy pomidory. W sytuacjach, gdy wiesz, że nie jesteś w stanie zapewnić organizmowi wystarczającej ilości witaminy C, warto pomyśleć o dodatkowej suplementacji.

Dlaczego witamina C w przypadku sportowców jest tak istotna?

Badania sugerują, że w przypadku osób regularnie ćwiczących kwas askorbinowy działa aż 50% skuteczniej jeżeli chodzi o zapobieganie chorobom. Co więcej, ochrona układu immunologicznego w tym przypadku jest zdecydowanie większa. Dodatkowo, dzięki temu, że witamina C jest silnym antyoksydantem, zwalcza one wolne rodniki, zdecydowanie przyspieszając tym samym okres regeneracji. Co więcej, kwas askorbinowy jest niezwykle istotny jeżeli chodzi o syntezę kolagenu, co oznacza, że pełni funkcję ochronną jeśli chodzi o stawy i tkanki miękkie.

Nie należy zapominać o tym, że kwas askorbinowy zwiększa wchłanianie wapnia do tkanki kostnej, co zdecydowanie zmniejsza prawdopodobieństwo kontuzji.

Odpowiednia suplementacja witaminy C w przypadku sportowców

W przypadku osób o małej aktywności fizycznej dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi od 75 do 90 mg. W przypadku osób regularnie uprawiających sport zapotrzebowanie to wynosi od 200 do 1000 mg dziennie, a w przypadku infekcji nawet 2000 mg. Nie należy obawiać się tu zbytnio przedawkowania, gdyż witamina ta nie gromadzi się w organizmie i wydalana jest z potem i z moczem. Bardziej niebezpieczny jest niedobór witaminy C, gdyż prowadzić może do ogólnego osłabienia organizmu, co prowadzi do zmniejszonej energii, co w przypadku sportowców wiąże się z gorszymi osiąganymi wynikami.

Należy pamiętać, że witaminy C nie powinno przyjmować się przed oraz zaraz po zakończonym treningu, ponieważ obniża to możliwość budowania mięśni.

Witamina C jest niezwykle istotna w przypadku wszystkich osób, jednak to sportowcy szczególnie powinni zadbać o jej odpowiednią suplementację. Jeżeli więc regularnie uprawiasz sport, koniecznie zapoznaj się z powyższym artykułem i zdobądź niezbędną wiedzę na temat tego, dlaczego warto ją przyjmować!

Jeżeli szukasz więcej informacji to znajdziesz je w artykule: https://gemini.pl/poradnik/artykul/witamina-c-dla-sportowcow-czy-i-ile-jej-potrzebuja/

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.