Magmisie i Green Magma pod lupą UOKiK

Magmisie i Green Magma

Firmy farmaceutyczne mają twardy orzech do zgryzienia jeśli chodzi o kampanie reklamowe i marketingowe. Ma to związek z tym, że reklamowanie jakichkolwiek produktów, będących suplementami diety, pociąga za sobą liczne obostrzenia i kryteria, jakie takowa reklama musi spełniać. Za niespełnienie tych wymogów ponosi się konsekwencje, o czym przekonała się niecały rok temu firma Olimp Labs, a także Aflofarm Farmacja Polska i Logihub.

Czego dotyczą obostrzenia?

Pieczę nad tym, by w reklamach suplementów diety zostały spełnione wszelkie wytyczne, sprawuje UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów). To właśnie ten urząd, w wydanym przez siebie dokumencie nt. suplementów, dokładnie opisuje, czym są suplementy, jak odróżnić suplementy od leków i w jaki sposób należy je stosować.

Mało osób zdaje sobie sprawę, że suplementy diety to specyficzny rodzaj żywności. Zawierają one składniki, jakie można odnaleźć w konkretnych produktach spożywanych na co dzień, jednak w bardziej skoncentrowanej formie (w postaci tabletek, kapsułek bądź saszetek) i określonej dziennej porcji do przyjęcia. Nie dla wszystkich oczywiste jest, że suplementy diety to nie leki, a ich składniki w żaden sposób nie wiążą się z charakterem leczniczym. Pochodząca z języka angielskiego nazwa ‘supplement’ oznacza dodatek i dopełnienie.


Sprawdź także: Medialna burza z powodu reklamy magnezu


Kolejnym dowodem na to jest powtarzana przy tego typu produktach stała fraza: ,,Suplementy diety nie mogą być stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety’’. Już samo to powinno stanowić niezbity dowód, że suplementy to uzupełnienie codziennej diety w składniki mineralne i witaminy w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia ich niedoborów. Nie są one też w stanie zastąpić aktywności fizycznej i zbilansowanej diety.

W czym tkwi problem?

Reakcja UOKiK nie była bezpodstawna. Problem dotyczy sytuacji, w których reklamowane przez powyższych producentów suplementy i sposób ich prezentacji mogły wprowadzać odbiorców w błąd, co do ich przeznaczenia i działania, zaś niewielkie napisy – zostać odebrane jako mylące. Konsumenci mogli odebrać to w taki sposób, że produkt prezentowany im w reklamie, będzie w stanie skutecznie ich wyleczyć: z nadwagi, bezsenności oraz stanowi złoty środek na wzrok, odporność i inne dolegliwości.

Jednym z takich produktów jest suplement diety Magmisie od Aflofarm Farmacja Polska. UOKiK zwrócił uwagę na to, że producent obiecuje w reklamie, że żelki są w stanie zagwarantować dzieciom poprawę koncentracji i pozbycie się stresu. Niezależnie od przekazów reklamowych, suplementom diety daleko do leków, mimo że niektóre ich składniki mogą pokrywać się z tymi, zawartymi w produktach leczniczych na receptę i dostępnych bez niej.


Suplement diety a lek. Czy znasz różnicę? Sprawdź teraz


W reklamach telewizyjnych i radiowych bardzo często spotykamy się z wykorzystaniem lekarskich bądź farmaceutycznych autorytetów, jako osób, które mają sporą wiedzę i kompetencje do tego, by zalecać do stosowania określone produkty. W reklamach suplementów diety ten marketingowy zabieg jest niedozwolony. W reklamie produktu Aflofarm posłużono się pedagog szkolną, która, widząc smutnego i zmęczonego chłopca, wskazała na niedobór magnezu w jego diecie oraz zasugerowała, że problem można rozwiązać, podając chłopcu żelki Magmisie. Chwilę później ten sam chłopiec w spocie reklamowym jest wesoły i ruchliwy, co mogło stanowić przekaz, jakoby żelki były skutecznym sposobem na stres, brak koncentracji i dodatkowo poprawiają aktywność.

Trzeba zwrócić uwagę na to, że zarówno przyczyny, jak i sposoby eliminacji poszczególnych dolegliwości mogą być różne. Wszystko zależy od wieku, płci, stylu życia i nawyków. Z tego powodu trudno jest ustalić uniwersalne panaceum na daną dolegliwość, a już tym bardziej nie należy ujednolicać swojego przypadku z ,,każdym’’ lub ,,przeciętnym’’ występującym przypadkiem, gdyż różne objawy mogą świadczyć o różnych dolegliwościach.

Podobna sytuacja dotyczy produktu Green Magma od Logihub. Zwrócono uwagę na to, że producent suplementu diety może wskazywać na działanie przeciwzapalne oraz skuteczną utratę wagi u osób, które stosują Green Magmę. Producent ponadto przedstawił odbiorcom ofertę promocyjną na zakup produktu, co także mogło wprowadzać w błąd. Jak się później okazało – zaprezentowana przez niego oferta cenowa suplementu Green Magma obowiązywała przez cały czas.

Jakie konsekwencje dla firm?

Prezentowane w telewizji reklamy telewizyjne zaniepokoiły nie tylko UOKiK, ale także niektórych odbiorców. Zauważyli oni nieścisłości, w związku z czym, sprawa ta została nagłośniona. Producenci nie wywiązali się z procedur, które dotyczą prezentowania produktów suplementowanych. W związku z tym, że praktyka stosowana przez powyższych może naruszać interesy konsumentów, firmom tym grozi kara w postaci grzywny oraz nakaz usunięcia trwających skutków naruszenia.

Producenci (zarówno Aflofarm Farmacja Polska jak i Logihub) zostali zobligowani do umieszczenia na swoich stronach sprostowań dotyczących produktów, które pojawiły się na celowniku UOKiK. 

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.