Ile witaminy D przyjmować jesienią i zimą?

Ile witaminy D przyjmować jesienią i zimą?

Witamina D jest naturalnie wytwarzana w organizmie człowieka pod wpływem światła naturalnego. Jednak jesienią i zimą słońce często schowane jest za chmurami, należy więc suplementować ten składnik. Jakie ilości są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu w okresie zmniejszonej ekspozycji na słońce?

Ile witaminy D powinni przyjmować dorośli?

Rozpuszczalną w tłuszczach witaminę D3 należy zacząć suplementować wtedy, gdy jej synteza pod wpływem promieniowania słonecznego jest niewystarczająca. Dzieje się tak w okolicy października. Dawka dobowa dla osoby dorosłej powyżej 19 roku życia wynosi od 800 do 2000 IU. Jej ilość zależy od:

  • diety – gdy podaż tej witamy w diecie jest niewystarczająca, zaleca się duże dawki przyjmowane w suplementach;
  • masy ciała – osoby otyłe należą do grupy ryzyka niewystarczającej syntezy witaminy D;
  • aktywności fizycznej – wg badań przeprowadzonych przez Centralny Ośrodek Medycyny Sportu, u osób aktywnych fizycznie często występują niedobory witaminy D;
  • stanu fizjologicznego – kobiety w ciąży i karmiące mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę D, dlatego suplementy stosowane w tym okresie dostarczają zwykle aż 2000 IU/dobę.

Przed rozpoczęciem suplementacji warto określić potrzebną dawkę na drodze konsultacji z lekarzem. Jeśli występują wątpliwości, należy oznaczyć poziom witaminy D3 podczas specjalnego badania.

Suplementacja witaminy D3 w przypadku niemowląt

Zdrowe, donoszona niemowlęta powinny otrzymywać witaminę D w dawce 400 IU/dobę przez pierwsze pół roku życia. Dzieci karmione mlekiem modyfikowanym zwykle otrzymują dobową dawkę witaminy D w spożywanej mieszance. Od 6. do 12. miesiąca życia zalecana dawna wynosi 400-600 UI/dobę, w zależności od składników pojawiających się w diecie dziecka. Ilość podawanej witaminy należy skonsultować z pediatrą. Podejmie on decyzję co do dawki, posiłkując się informacjami dotyczącymi stanu zdrowia niemowlęcia i sposobu jego karmienia.

Witamina D dla starszych dzieci i młodzieży

Dzieci powyżej 1. roku życia powinny otrzymywać dawkę witaminy D od 600 do 1000 UI/dobę, a młodzież powyżej 11. roku – 800 do 2000 UI/dobę. Witamina D wpływa na stan kości i zębów, zapobiega krzywicy, co jest nieocenione w okresie wzmożonego wzrostu organizmu. Ma też korzystne działanie na układ immunologiczny dziecka, a także ogranicza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 1 i 2. Mimo tego, że dzieci zwykle dużo przebywają na zewnątrz, warto pamiętać o odpowiedniej suplementacji.

Podaż witaminy D w suplementacji seniorów

Zalecana dobowa podaż witaminy D dla osób po 65. roku życia to 800 do 2000 IU. Seniorzy, którzy skończyli 75 lat, powinni zażywać zwiększone dawki aż do 4000 UI/dobę z uwagi na zmieniony metabolizm i mniejszą syntezę skórną.

Zapotrzebowanie na witaminę D3 zmienia się wraz z wiekiem, aktywnością oraz stanem zdrowia. Dodatkowym czynnikiem jest dostępność światła słonecznego i stopień ekspozycji na nie. Korzystaj z kąpieli słonecznych, a w okresie jesienno-zimowym uzupełniaj niedobory witaminy D za pomocą suplementów.

Na tej stronie https://www.aptekagemini.pl/poradnik/artykul/witamina-d-w-zimie-i-na-jesien-czemu-jest-tak-istotna/ znajdziesz więcej informacji w tym temacie.

Serwis Medsowa.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej.